Vill du bli kund hos oss?
Steg för steg, det är enklare än du tror…
1. FÖRSTA KONTAKTEN
En första kontakt tas som regel med oss för att du fått kännedom om P-assistans. Kanske via vår hemsida, via en annons eller tips från vänner och bekanta. Ofta sker den första kontakten via ett mail eller telefonsamtal till oss men också ibland genom ett besök på vårt kontor. Kanske har du eller en anhörig redan personlig assistans, och funderar på att byta assistanssamordnare. Eller så har du eller en anhörig ett funktionshinder och behöver hjälp med att ansöka om personlig assistans. Alla är välkomna att kontakta oss.
2. PERSONLIGT SAMTAL
Efter att du kontaktat oss bestämmer vi en tid för ett personligt möte eller samtal. Antingen träffas vi hos oss eller i ditt hem, eller om du vill tar vi ett personligt telefonsamtal. Petra Nilsson är den person hos oss som alltid tar emot nya kunder. Hon informerar om vårat upplägg och hur vi jobbar samt fördelarna med att välja oss som assistanssamordnare. Hon berättar även om hur det går till att bli kund hos oss samt i förekommande fall hur det går till att ansöka om personlig assistans. Du har dessutom säkert massor av frågor du vill ha svar på. Självklart är vårt samtal belagt med tystnadsplikt.
3. FUNDERA I LUGN OCH RO
Efter vårt personliga möte eller samtal har du ju en del att fundera på. Av erfarenhet vet vi att man i detta läge i lugn och ro vill diskutera frågan med familjen och övriga anhöriga samt fundera i lugn och ro. Under tiden är du välkommen att kontakta oss när som helst om det uppstår fler frågor. Fundera i lugn och ro och låt det ta den tid ni behöver. Om du vill kan vi även lämna referenser om du vill kontakta någon av våra övriga kunder som berättar hur det är att vara kund hos oss.
4. AVTAL SKRIVS
När du beslutat dig för att välja P-assistans som assistanssamordnare eller att ge oss i uppdrag att för din räkning ansöka om personlig assistans, så skriver vi ett avtal. Avtalet reglerar bland annat våra åtaganden, skyldigheter samt uppsägningstid m.m.
Vi är även skyldiga att skicka en kopia av avtalet till Försäkringskassan i samband med valet av oss som samordnare alternativt ansökan om personlig assistans för din räkning.
5. ANSÖKAN TILL FÖRSÄKRINGSKASSAN
Om du ej har personlig assistans sedan tidigare så hjälper vi dig med att lämna in en ansökan till Försäkringskassan. Du kanske har personlig assistans sedan tidigare men anser att du har för få assistanstimmar. Då hjälper vi dig med att utforma en ny ansökan till Försäkringskassan.
Alla våra tjänster med ansökningar m m är naturligtvis kostnadsfria. Det gäller även handikappersättning, merkostnadsersättning m m.
6. PERSONLIG ASSISTANSSAMORDNARE
Varje kund hos oss får en personlig assistanssamordnare, som hanterar allting kring assistansen. Denna person blir spindeln i nätet för både dig som kund samt dina personliga assistenter. Både du och dina assistenter vänder sig direkt till assistans-samordnaren vid alla typer av frågor, problem eller bara för att prata en stund. Våra assistanssamordnare håller regelbundet kontakt med ”sina” kunder och assistenter. Deras mål är att både kund och assistent ska må bra och vara nöjd med assistansen.